Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, συζητήσεις και ομαδικές ασκήσεις, οι νέοι άνθρωποι έχουν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους, να ενισχύσουν την ενσυναίσθηση και να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας. Ένα τέτοιο πρόγραμμα συμβάλλει τόσο στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των συνομηλίκων όσο και στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς, υποστηρικτικού και συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος.
Αυτό εντείνεται, όταν σχεδιάζεται στο πλαίσιο της θετικής ενίσχυσης και της θετικής ψυχολογίας, καθώς αποτελούν τους βασικούς άξονες για την ενδυνάμωση και την αυτοεκτίμηση των εφήβων, της κοινωνικής τους ταυτότητας και της συναισθηματικής τους ανάπτυξης.
Ιδιαίτερα μέσα από παιγνιώδεις βιωματικές δράσεις οι έφηβοι ενεργοποιούνται, συμμετέχουν ουσιαστικά και αποκτούν εμπειρίες που ενισχύουν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και τη θετική στάση απέναντι στον εαυτό και τους άλλους.
Η αλληλεπίδραση των παιδιών μέσα στην ομάδα βοηθά την ενίσχυση των κοινωνικών τους δεξιοτήτων και κατά συνέπεια στο χτίσιμο σχέσεων. Επίσης εξελίσσεται η συναισθηματική τους νοημοσύνη.
Οι μαθητές και μαθήτριες των τμημάτων Α1, Α2 και Α4 απόλαυσαν με την σύμβουλο σχολικής ζωής και διδάσκουσα, κα. Αθανασία Παπαδοπούλου, ένα τέτοιου τύπου κοινωνικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα την τελευταία ημέρα πριν τις διακοπές του Πάσχα.

Αφού συμφωνήθηκαν οι κανόνες λειτουργίας της ομάδας, μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, ως φυσικό τρόπο μάθησης και έκφρασης, που διευκολύνει τη σύνδεση με τον εσωτερικό τους κόσμο, διαπίστωσαν αρχικά τα αμέτρητα κοινά στοιχεία, που μπορεί να τους συνδέουν μεταξύ τους.
Σε επόμενη φάση, μοιράστηκαν μεταξύ τους καρτελάκια με θετικά επίθετα, αντιστοιχίζοντας το κάθε επίθετο στον/στη συμμαθητή/συμμαθήτριά τους, που κατά την προσωπική τους άποψη «ταίριαζαν» περισσότερο. Στο τέλος της διαδικασίας το κάθε παιδί είχε στην κατοχή του ένα καρτελάκι από κάθε συμμαθητή/συμμαθήτριά του. Όλα τα προσωπάκια έλαμψαν, όποιο επίθετα κι αν είχε συγκεντρώσει κατά πλειοψηφία «εξαιρετικός-ή», «με πολύ ωραίο χιούμορ», «πολύ ωραίος τύπος», «δραστήριος», «δυναμικός-ή», «αθλητικός-ή», «πολύ καλός/ή φίλος-η», «ευγενικός-ή», «γλυκός-ιά» κτλ.
Έπειτα κλήθηκαν με βάση ένα φύλλο εργασίας να παρατηρήσουν τον εαυτό τους κριτικά και να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά τους, αλλά και τα δυνατά στοιχεία του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς τους, τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τα όνειρά τους και να τα μοιραστούν με την ομάδα.
Μια γνωστή φράση του Κινέζου φιλοσόφου Κομφούκιου
“Το ακούω και το ξεχνώ,
το βλέπω και το θυμάμαι,
το πράττω και το καταλαβαίνω”
υπογραμμίζει τη σημασία της πρακτικής εμπειρίας και της ενεργής συμμετοχής στην μάθηση, δηλαδή τον βιωματικό χαρακτήρα της, σε αντιπαράθεση με την απλή ακρόαση ή παρατήρηση.
Το εγχείρημα, εντάσσεται τόσο στις δράσεις των ΣΣΖ του σχολείου, όσο και στο σχέδιο δράσης της σχολικής αξιολόγησης και συγκεκριμένα στον άξονα 3 «Σχέσεις μεταξύ μαθητών» με τίτλο «Γέφυρες Επικοινωνίας ΙΙ».
Αθανασία Παπαδοπούλου,
Καθηγήτρια Γερμανικής Γλώσσας & Φιλολογίας
Σύμβουλος Σχολικής Ζωής
Βαθμολογία άρθρου
5 / 5. Αριθμός: 1